# Plaatsen ontdekken

Natuur, rust en ruimte. Een 30 km lang strand op een eiland waarvan de totale oppervlakte 170m² is. Onthaasten, bijkomen en opladen. Het grootste Waddeneiland van Nederland. Weet je al waar we naartoe gaan? Natuurlijk, Texel! Texel is een heerlijke vakantiebestemming. Je zal je verbazen over hoeveel schoonheid, weidsheid en avontuur dit Nederlandse eiland te bieden heeft. Ontdek de Wadden op Texel met behulp van PaulCamper’s Texel roadtrip!

Kamperen Texel: Dag 1 & 2

Veruit de meeste Texel vakanties beginnen in Den Helder. Onze Texel roadtrip is daar geen uitzondering in. We vertrekken vroeg in de ochtend, zodat we de hele dag van Texel kunnen genieten. Vanaf waar dan ook in Nederland rijdt je met de camper eerst naar Den Helder. Vanaf Den Helder neem je de boot naar Het Horntje. De camper kan natuurlijk mee. Een retourticket kost (ten tijde van dit schrijven) nog geen €40,- inclusief inzittenden. De overtocht duurt 20 minuten. Dan kom je aan op Texel. Fijn hier! De kampeervakantie op Texel vakantie is nu echt begonnen en we hebben de hele dag nog voor ons.

Van de ene kant naar de andere kant van Texel rijden is nog geen halfuur. Lang in de auto te zitten hoef je hier dus niet. Maar het is wel leuk om op verschillende plekken te kamperen op Texel. Het eiland heeft zoveel moois te bieden. We beginnen in het zuiden, aangezien we daar met de boot aankomen.

De eerste nacht brengen we door op Camping Loodsmansduin. Gelegen in het National Park Duinen op Texel. Het is een grote camping, met veel moderne faciliteiten, een animatieprogramma, buitenzwembad, verschillende restaurants en veel standplaatsen. Toch kunnen we hier in alle rust kamperen doordat de camping gelegen is in de duinen. Het glooiende landschap zorgt voor veel privacy. We kunnen onze camper parkeren op een verharde camperplaats.

Vanaf de camping is het 2,5 km naar het strand door prachtig duin- en heidelandschap. Op het strand lopen we tegen strandpaviljoen paal 9 aan. Hier kun je heerlijk eten en drinken, maar er zit ook een surfcenter. Voor jong en oud is dit leuk om een keer te doen. Boek een les of huur een surfplank en geniet van de zee en de golven die je vooruit duwen. Een magisch gevoel. Lukt het jou om rechtop te staan?

‘s Avonds zitten we heerlijk voor onze camper op een fijn plekje op Camping Loodsmansduin. De barbecue gaat aan en we spelen een kaartspelletje bij kaarslicht. Een goede eerste avond van onze kamperen op Texel roadtrip!

Kamperen Texel: Dag 2, 3 & 4

‘s Ochtends worden we rustig wakker, zoals vakantie bedoeld is. Kinderen vermaken zich in de speeltuin, anderen pakken de camper in. Tijd om verder te rijden! Vandaag rijden we rechtstreeks naar Camping Woud.

Camping Woud is een unieke camping, midden in het groen en gericht op het buitenleven. Tegelijkertijd tref je hier alle nodige voorzieningen. Zeker met het gloednieuwe camperveld, dat in het voorjaar van 2023 is geopend. De omgeving voelt aan als wildkamperen. Tegelijkertijd hebben deze ruime plekken aansluitingen voor elektra, water en waterafvoer. Deze heerlijke, natuurlijke camping is een pareltje op het eiland. Let op: minimaal verblijf van 2 nachten.

Nadat we ons hebben geïnstalleerd op één van de gloednieuwe standplaatsen, fietsen we in 10 minuten naar Natuurmuseum en Zeehondenopvang Ecomare. Hier lees je alles over Werelderfgoed Waddenzee, Texel en de Noordzee. Het is een fantastisch dagje uit voor jong en oud. Zeehonden, vogels en vissen kunnen we allemaal van heel dichtbij bewonderen. Er zijn verschillende tentoonstellingen, bijvoorbeeld over walvissen, mythische verhalen en de Wadden. Ook kun je er echte walvisskeletten vinden! Onvoorstelbaar hoe groot en imposant die zijn.

‘s Avonds wandelen we op het strand en genieten we van een zonsondergang. Wat is het hier prachtig. Na 3 kilometer fietsen zijn we terug op Camping Woud, en klaar voor een heerlijke nachtrust.

PaulCamper’s Roadtrip: Kamperen Texel

Op de derde dag van onze roadtrip worden we op Camping Woud wakker. We zijn vroeg uit de veren, want we gaan een sportieve en avontuurlijke dag tegemoet.

Camping Woud heeft diverse wandel- fiets- en andere avontuurlijke routes uitgezet. Deze beginnen vanaf de camping, en brengen je op verrassende plekken. Ook kun je bij één van de campingmedewerkers terecht als je wilt mountainbiken, kitesurfen of parachutespringen. Zij kunnen je vertellen hoe, wat en waar en je helpen om jou een onvergetelijke kampeervakantie op Texel te bezorgen!

‘s Middags bezoeken we het Maritiem- en Juttersmuseum Flora. Hier kun je meer dan 80 jaar aan strandvondsten vinden. Het verbaasd je wat er allemaal aanspoelt en gevonden is. De meest uiteenlopende objecten vormen een bonte verzameling. Ook zijn er gestrande schepen te zien, en is er voor kinderen veel te beleven. Een leuk uitje, en ook bij slecht weer is dit een goede optie.

Na weer een heerlijke dag, rusten we ‘s avonds wat uit voor onze camper. Door al het groen om je heen is Camping Woud een fijne plek om tot rust te komen.

‘s Ochtends worden we wakker met het gezang van vogeltjes en de geur van het bos. Mmm, vandaag dag 4 van onze roadtrip. Kamperen op Texel heeft ons al zoveel moois gebracht, wat heeft vandaag in petto?

Kamperen Texel: Dag 4 & 5

We rijden verder naar het noorden en stoppen in het dorpje De Koog. Dit is één van de oudste dorpen van Texel, en absoluut een bezoekje waard. Het is een toeristische trekpleister door het aantrekkelijke strand. Er worden veel watersporten bedreven, er zijn verschillende strandpaviljoens en het is hier dus gezellig druk in het hoogseizoen. Wij rijden door naar natuurreservaat De Slufter. We hebben besloten één van de georganiseerde excursies te volgen, zodat we een goed beeld krijgen van wat dit natuurreservaat bijzonder maakt. Dit stelt niet teleur: het is informatief, bijzonder en een echte belevenis. Wat is het hier mooi! Let goed op, want de meeste excursies zijn in de ochtend, dus zorg dat je hier kennis van neemt en eventueel boekt. Je kunt hier ook wadlopen, wij besluiten dat later in de week elders te doen.

We spenderen de dag op het strand en in de natuurlijke omgeving, en komen in de late middag aan op onze volgende camping op Texel om te kamperen: Camping Sluftervallei. Een fijne camping in de duinen, waar alle voorzieningen aanwezig zijn. Bijvoorbeeld een zwembad, een animatieteam, verschillende restaurants en schone, mooie sanitairgebouwen. Het is een grote camping en we vermaken ons hier prima.

Kamperen op Texel: Dag 5 & 6

De volgende ochtend stappen we op de fiets, en lopen het laatste stukje naar het noordelijkste puntje van Texel. Moet je toch even geweest zijn. Maar we zijn hier natuurlijk vooral om de beroemde rode vuurtoren van Texel te bewonderen. Wat een plaatje! Wanneer we de zee over kijken zien we een kopje van een zeehond. De stranden zijn hier parelwit, en we hebben echt niet het idee dat we nog in Nederland zijn! Zo dichtbij, zoveel moois en weidsheid.

We slapen op Duinpark & Camping De Robbenjager. Onze camper staat iets verder dan 200 meter vanaf het strand, op een prachtige plek. Alle camperstandplaatsen hebben stroom- en wateraansluiting en verder is er op de camping aan alles gedacht. Het is de ideale kans om tot laat in de nacht sterren te kijken op het strand, om daarna lekker je camper in te duiken.

Kamperen Texel: Dag 6 & 7

Vanaf vandaag rijden we weer richting het zuiden, aangezien we niet verder noordelijk kunnen. We gaan naar De Schorren, waar we gaan ‘wadlopen’. Als je voor kamperen op Texel kiest, mag wadlopen niet ontbreken! Met een gids lopen we het wad op. Deze vertelt over het ontstaan van dit gebied en over het belang en de kwetsbaarheid ervan. We zien vogels, kleine zeedieren en planten. Een hele interessante excursie, en zeker de moeite waard. Als we hier zomaar zelf wat waren gaan lopen, was het een veel minder leuke ervaring geweest.

Dan rijden we naar minicamping Hoeve Rotterdam. Een gezellige boerderijcamping op Texel. Let op: er is een beperkt aantal plaatsen, dus boek vooraf. De camping is in 2017 aangelegd dus alles is nieuw, modern en schoon. De plaatsen zijn ruim genoeg en de sfeer is hier fijn.

Kamperen Texel: Dag 7 & 8

We rijden naar Oosterend, één van de zeven dorpen op Texel. Oosterend is een heel gezellig dorp. Rond de mooie, grote Maartenskerk staan monumentale huisjes en de hele dorpskern is sfeervol en idyllisch. Oosterend staat bekend als het mooiste dorp van Texel, en je zult snel begrijpen waarom.

Na een bezoek rijden we verder naar Oudeschild, vanwaar we aan boord stappen van een zeehondentocht. Een volle boot vertrekt, en al snel zien we tientallen zeehonden. Wat bijzonder! Het schijnt dat de zeehonden bijna altijd te zien zijn, omdat de kolonie hier woont. Een hele mooie afsluiter van onze kamperen Texel roadtrip, die helaas toch bijna ten einde is.

We slapen op Camping De Terp, een kleine, fijne camping zonder poespas waar we ons snel op ons gemak voelen. Nog één laatste nachtje op het heerlijke Texel.. wat een mooie week hebben we gehad!

Kamperen Texel: Dag 9

Vandaag gaan we met de boot terug naar Den Helder. Het zal wel even wennen zijn om van dit rustige, weidse eiland weer terug het drukke, dichtbebouwde vasteland op te gaan. Maar wat hebben we genoten van deze prachtige lange week en wat hebben we veel gezien en beleefd! Ideaal met de camper, en zeker voor herhaling vatbaar. Of gaan we het volgende Waddeneiland ontdekken?

Deel deze post
Dit foutbericht is alleen zichtbaar voor de WordPress admins

Fout: geen feed gevonden.

Ga naar de instellingenpagina van Instagram Feed om een feed te maken.